Mám intelektovo nadané dieťa?
- kladie otázky, ktoré vás nútia nahliadnuť do encyklopédie alebo internetu
- má širokú slovnú zásobu
- vyhľadáva komunikáciu s dospelými
- nerado sa prispôsobuje príkazom
- chce byť stále perfektné
- je hyperaktívne
- máte dieťa, ktoré už v predškolskom veku vie písať, čítať alebo počítať
- dieťa s netypickými záujmami
Čo ďalej?
Prvým krokom je vyšetrenie z pedagogicko – psychologickej poradne (PPP) a druhým krokom je potvrdenie zo špeciálno – pedagogickej poradne. Základnou filozofiou projektu PhDr. Jolany Laznibatovej, Csc. “Edukácia a RozvojIntelektovo Nadaných detí” je na základe doporučenia PPP zaradiť dieťa do triedy pre intelektovo nadaných žiakov. Ak takáto možnosť nie je, tak intelektovo nadané dieťa vychovávať a vzdelávať formou individuálnej integrácie v bežnej triede ZŠ. Tento trend je preferovaný v rozvinutých európskych štátoch. Veľkou výhodou je, že nadané deti nie sú oddelené, majú možnosť poznať ďalšie šikovné a múdre deti, ktoré nemusia byť nadané intelektovo ale napr. umelecky. Poznávajú skutočnosť, že nie všetci sa učia a chápu tak ľahko ako oni. Zúčastňujú sa vzdelávania v bežnej triede, v prípade potreby má pani učiteľka pripravené pracovné listy alebo úlohy navyše. Učitelia pracujú so žiakmi individuálne.Prečo naša škola?
Sme škola, ktorá v plnom rozsahu spĺňa požiadavky pre integrované vzdelávanie intelektovo nadaných detí a to:- nižší počet žiakov v triede, maximálne 15 detí na jednu učiteľku
- výučba angličtiny od 1. ročníka
- slovné formy hodnotenia a sebahodnotenia žiakov
- interaktívna tabuľa a pripojenie na internet v každej učebni
- ročníková práca, projekty – skupinové, triedne, individuálne s ohľadom na záujmy detí
-
celé vyučovanie prebieha pomocou dialógu učiteľ – žiak.
-
učiteľ je sprievodca svetom informácií, necháva sa inšpirovať úrovňou poznatkov detí
Slovo pre rodičov
- dieťa potrebuje citové zázemie, v ktorom zažíva pocity bezpečia a istoty nezávislé od svojich úspechov a zlyhaní
- nie je na prvom mieste množstvo stráveného času, ale jeho kvalita
- pre pocit istoty je dôležitá dôslednosť vo výchove, istota, že pravidlá platia
- všímať si dieťa, aby nemuselo skúšať extrémne veci na zaujatie vašej pozornosti
- dieťa tu nie je na to, aby naplnilo naše nezdolané ambície
- pre dieťa sú motiváciou ciele, ktoré sú len mierne nad jeho možnosťami, lebo tie sa dajú dosiahnuť a priniesť pocit uspokojenia a zvýšenia sebadôvery
- nízka miera nátlaku, ale vysoká miera podpory a pomoc
Aké su takéto deti?
- vedia všetko skôr, rýchlejšie a lepšie
- majú svoje pracovné tempo
- nudia sa pri bežných a ľahkých úlohách, zaujíma sa o otázky neprimerané svojmu veku
- majú svojský zmysel pre humor
- majú poznatky z rôznych oblastí, napr. ako sú vesmír, politika a pod.
- majú zmysel pre systematickosť, rýchlo nachádzajú najdôležitejšie fakty a príčinno-následné vzťahy
- majú vynikajúca pamäť
- vedia sa dobre koncentrovať
- majú silné estetické aj morálne cítenie (zmysel pre spravodlivosť)
- výrazná reč a bohatá slovná zásoba
- zvýšená potreba komunikácie s dospelými
- nezávislosť v myslení, schopnosť bojovať za svoj názor, hoci aj proti mienke väčšiny
- väčšia sociálna uzavretosť, radšej pracujú sami, sú vo veľkej miere individualisti
- perfekcionalisti k sebe aj okoliu, robia menej chýb, pracujú efektívnejšie
- vytrvalí, cieľavedomí, ochotní podstúpiť námahu
- majú radšej problémové učenie a náročné úlohy, ktoré chcú riešiť samostatne
- obľubujú tvorivé hry so slovíčkami a originálne riešenia
- sú intelektovo zrelšie, ale o to viac citlivejšie a zranitelnejšie
- tresty a prísne výchovné postupy veľmi negatívne pôsobia na osobnosť nadaných detí
- uprednostňujú partnerské vzťahy pred vzťahom nadriadený – podriadený
- sú veľmi sebakritické, často sú nespokojné so svojimi výsledkami
- prudké reakcie na pocity neúspechu