Mám intelektovo nadané dieťa?

  • kladie otázky, ktoré vás nútia nahliadnuť do encyklopédie alebo internetu
  • má širokú slovnú zásobu
  • vyhľadáva komunikáciu s dospelými
  • nerado sa prispôsobuje príkazom
  • chce byť stále perfektné
  • je hyperaktívne
  • máte dieťa, ktoré už v predškolskom veku vie písať, čítať alebo počítať
  • dieťa s netypickými záujmami

Čo ďalej?

Prvým krokom je vyšetrenie z pedagogicko – psychologickej poradne (PPP) a druhým krokom je potvrdenie zo špeciálno – pedagogickej poradne. Základnou filozofiou projektu PhDr. Jolany Laznibatovej, Csc. “Edukácia a RozvojIntelektovo Nadaných detí” je na základe doporučenia PPP zaradiť dieťa do triedy pre intelektovo nadaných žiakov. Ak takáto možnosť nie je, tak intelektovo nadané dieťa vychovávať a vzdelávať formou individuálnej integrácie v bežnej triede ZŠ. Tento trend je preferovaný v rozvinutých európskych štátoch. Veľkou výhodou je, že nadané deti nie sú oddelené, majú možnosť poznať ďalšie šikovné a múdre deti, ktoré nemusia byť nadané intelektovo ale napr. umelecky. Poznávajú skutočnosť, že nie všetci sa učia a chápu tak ľahko ako oni. Zúčastňujú sa vzdelávania v bežnej triede, v prípade potreby má pani učiteľka pripravené pracovné listy alebo úlohy navyše. Učitelia pracujú so žiakmi individuálne.

Prečo naša škola?

Sme škola, ktorá v plnom rozsahu spĺňa požiadavky pre integrované vzdelávanie intelektovo nadaných detí a to:
  • nižší počet žiakov v triede, maximálne 15 detí na jednu učiteľku
  • výučba angličtiny od 1. ročníka
  • slovné formy hodnotenia a sebahodnotenia žiakov
  • interaktívna tabuľa a pripojenie na internet v každej učebni
  • ročníková práca, projekty – skupinové, triedne, individuálne s ohľadom na záujmy detí
  • celé vyučovanie prebieha pomocou dialógu učiteľ – žiak.

  • učiteľ je sprievodca svetom informácií, necháva sa inšpirovať úrovňou poznatkov detí

Slovo pre rodičov

  • dieťa potrebuje citové zázemie, v ktorom zažíva pocity bezpečia a istoty nezávislé od svojich úspechov a zlyhaní
  • nie je na prvom mieste množstvo stráveného času, ale jeho kvalita
  • pre pocit istoty je dôležitá dôslednosť vo výchove, istota, že pravidlá platia
  • všímať si dieťa, aby nemuselo skúšať extrémne veci na zaujatie vašej pozornosti
  • dieťa tu nie je na to, aby naplnilo naše nezdolané ambície
  • pre dieťa sú motiváciou ciele, ktoré sú len mierne nad jeho možnosťami, lebo tie sa dajú dosiahnuť a priniesť pocit uspokojenia a zvýšenia sebadôvery
  • nízka miera nátlaku, ale vysoká miera podpory a pomoc

Aké su takéto deti?

  • vedia všetko skôr, rýchlejšie a lepšie
  • majú svoje pracovné tempo
  • nudia sa pri bežných a ľahkých úlohách, zaujíma sa o otázky neprimerané svojmu veku
  • majú svojský zmysel pre humor
  • majú poznatky z rôznych oblastí, napr. ako sú vesmír, politika a pod.
  • majú zmysel pre systematickosť, rýchlo nachádzajú najdôležitejšie fakty a príčinno-následné vzťahy
  • majú vynikajúca pamäť
  • vedia sa dobre koncentrovať
  • majú silné estetické aj morálne cítenie (zmysel pre spravodlivosť)
  • výrazná reč a bohatá slovná zásoba
  • zvýšená potreba komunikácie s dospelými
  • nezávislosť v myslení, schopnosť bojovať za svoj názor, hoci aj proti mienke väčšiny
  • väčšia sociálna uzavretosť, radšej pracujú sami, sú vo veľkej miere individualisti
  • perfekcionalisti k sebe aj okoliu, robia menej chýb, pracujú efektívnejšie
  • vytrvalí, cieľavedomí, ochotní podstúpiť námahu
  • majú radšej problémové učenie a náročné úlohy, ktoré chcú riešiť samostatne
  • obľubujú tvorivé hry so slovíčkami a originálne riešenia
  • sú intelektovo zrelšie, ale o to viac citlivejšie a zranitelnejšie
  • tresty a prísne výchovné postupy veľmi negatívne pôsobia na osobnosť nadaných detí
  • uprednostňujú partnerské vzťahy pred vzťahom nadriadený – podriadený
  • sú veľmi sebakritické, často sú nespokojné so svojimi výsledkami
  • prudké reakcie na pocity neúspechu